štvrtok 7. júla 2016

Prispôsob sa alebo zomri / Adaptácia - Miroslava Varáčková

Obsah
Zoya prišla o všetko. O rodinu, priateľa a kamarátov. Predtým ako jej priateľ Noe zomrel, nakreslil jej mapu a donútil ju sľúbiť, aby keď prežije, prišla do tajného mesta. Zoya počas svojho putovania narazí na bývalého vojaka Simona a jeho malú sestru Emily. Zoya spôsobí Simonovi problémy, a preto ho musí zobrať so sebou. Nájdu na konci svojej cesty to, čo chceli? Je mapa pravá? A čo ak v cieli nebude čakať raj ale peklo?

zdroj
Miroslava Varáčková
Miroslava Varáčková žije a tvorí v Trnave. Je vydatá a má dve malé deti. Píše príbehy pre young adult (mladých dospelých) a polovica jej kníh sa radí do žánru fantasy. Je verná novým, originálnym témam. Vo voľnom čase sa venuje svojej rodine, s ktorou často chodí do hôr. Miluje svoje deti, manžela, knihy, turistiku, cestovanie, dobré filmy a rockovú hudbu. Bojí sa hlbokej vody a neznáša faloš.
Obálku má Adaptácia fakt krásnu. Takú pochmúrnu, smutnú a temnú. Kombinácia a tieňovanie farieb, to sa fakt podarilo. Aj vnútro knihy je veľmi pekné. Obálka vystihuje dystopický svet, ktorý si Mirka vymyslela.
Postavy
Hlavnou postavou je Zoya - osamelé dievča, ktoré prišlo o všetko. Snaží sa byť sebestačná, tvári sa, že nič a nikoho nepotrebuje, ale ja ani Simon sme jej na to neskočili. Už odzačiatku som tušila, že midzi Zoyou a Simonom niečo bude. Nemýlila som. Zarazila ma však jedna vec, ktorá sa týkala Simona. Na začiatku bol Simon chladný, bezcitný vojak, ktorý sa nestará o nič iné len o svoju sestru. Zmenil sa nejako rýchlo na normálneho tínedžera, ktorý túží po láske. Strešne mi to vadilo. Autorka rýchlo zmenila povahu Simona. Veď niekým iným sa predsa nestanete po pár dňoch.

"Zomrieť ako človek, ktorý sa celkom opustil a zriekol nádeje, je ten najdesivejší koniec, aký si dokážem predstaviť." - str. 10

Môj názor
Akcia bola už zo začiatku. no nemala som možnosť zoznámiť sa s prostredím, pretože sa toho dialo veľmi veľa a opisov bolo málo. Chýbal mi hlavne opis Zoyi. Opísané boli skôr jej vlastnosti a nie to, ako vyzerá. Opis Simona však nechýbal. Autorka sa zamerala skôr na charaktery postáv a na rôzne rozhovory o všelijakých problémoch, ktoré medzi nimi prebiehali. Autorkin svet som si dokázala predstaviť len vďaka krásnej obálke Adaptácie, inak nebol vôbec opísaný. Vety sú napísané jednoduchým spôsobom, aj keď sa našlo aj pár zložitejších. Mirka má krásne vyjadrovanie, no vyskytli sa nejaké vety, ktoré sa dali napísať lepšie, pretože ani tá naša slovenčina nie je dokonalá. Nepochopila som pár vecí, ale to bolo asi preto, že nedávali zmysel. Predsa, ak sa na vás niekto hnevá, nebude vy hovoriť Nenávidím ťa!, ale ten, ktorý sa na vás hnevá by to mal povedať. Inak som si pri knihe skvelo oddýchla a neľutujem, že som si ju prečítala, pretože mi dala jedno veľké ponaučenie. Neceníme si čo máme, pokiaľ to nestratíme. Vážme si prírodu a všetko, čo nám ponúka, pretože v budúcnosti by mohol nás svet vyzerať rovnako ako ten v knihe. 


"Je jednoduchšie živiť v sebe ilúziu o vlastnej sile ako premýšľať nad slabosťami a podliehať ustavičnému strachu." - str. 28

Zhrnutie
Adaptáciu považujem za nadpriemernú knihu. Na naše slovenské pomery ma však prekvapila. Ukázala mi, že aj naše slovenské dystopie sa môže vyrovnať zahraničným. Kvôli Mirkinmu jednoduchému štýlu a vyjadrovaniu by som si chcela prečítať ešte nejakú jej knihu. Adaptáciu by som odporučila Mirkinim fanúšikom, nenáročným čitateľom a milovníkom dystopií. Dúfam, že aj vám dá kniha to, čo dala mne. 
Názory iných blogerov:
"Som hrdá, pretože Adaptácia je kniha od Slovenskej autorky a aj tak je skvelá. Je to krásny príklad, že aj slovenskí autori vedia písať kvalitné knihy. Dokonca by som povedala, že toto je tak kvalitná dystopia, že by sa vyrovnala aj zahraničným kúskom. Teší ma to ! Som si istá, že napísať knihu nie je vôbec jednoduché a preto autorov obdivuje za tú trpezlivosť a za nápady. Je ťažké v dnešnej dobe pri kope toľkých kníh vymyslieť niečo nové a originálne. Mirke sa to podarilo. Jej svet je neskutočne reálny a vôbec by som sa nedivila keby ľudstvo takto skutočne dopadlo. My ľudia sa ničíme sami. Je to hrozné, ale je to tak.."Kristy

"Kniha mala pár svetlých momentov. Dokázala ma pobaviť (či už to bolo blbosťou postáv, alebo vtipných situácií v tej knihe, to už posúdite vy sami, keď si to prečítate). Preto tejto knihe nemôžem dať viac ako 2 kačičky. Fakt som chcela, aby sa mi páčila. Aby som si obľúbila ďalšiu slovenskú autorku. Ale očividne to ani tentokrát nevyšlo. Škoda.Verím, že niektorí v tejto knihe dokážu nájsť aj niečo, čo ich zaujme (veď je to vidieť aj na tých pozitívnych recenziách), a dokonca si ju obľúbia. Ja som to tu ale bohužiaľ nenašla."Maggie
Hodnotenie

/5

62%

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára