pondelok 11. júla 2016

Své tělo a krev zaslibte Impériu. Srdce si však ponechte. / Jiskra v popelu - Sabaa Tahirová

zdroj
Obsah
Sirota Laia prišla aj o to jediné, čo jej zostalo - o brata Darina. V jeden večer do ich domu vtrhla Maska, zabije jej starých rodičov a zavrie Darina do väzenia. Laia vyhľadá odboj - skupinu povstalcou bojujúcu proti Impériu (krajine, v ktorej Laia žije). Sľúbia, že vyslobodia Darina z väzenia. Chcú však niečo na oplátku. Odboj ju pošle špehovať riaditeľku akadémie pre Masky do Šerosrázu. Má sa stať jej otrokyňou. O veliteľke je však známe, že zmrzačí všetkých svojich otrokov. Žiadny otrok s ňou nevydržal dlhšie ako 2 týždne, pretože spáchal samovraždu. Prežije Laia, aby odboj mohol zachrániť jej brata? 
Elias sa má stať tým, čo nenávidí - Maskou. Deň pred promóciami sa snaží utiecť, no plány mu prekazí jeho najlepšia kamarátka Helena. Jediné po čom Elias túži je mať slobodné telo aj dušu. Elias si musí vybrať, či sa svojmu osudu postaví čelom alebo pred ním utečie.

Sabaa Tahirová
zdroj
vyrostla v rodinném motelu v Mohavské poušti v Kalifornii. Čas trávila hltáním fantasy románů, plundrováním bratrovy sbírky komiksů a marnými pokusy o hru na kytaru. Vystudovala Kalifornskou univerzitu v Los Angeles a pracovala v deníku Washington Post. Se svou rodinou žije nedaleko San Franciska. Román Jiskra v popelu(2015) začala psát během nočních směn, když pracovala jako editorka. Kniha vychází ve dvaatřiceti zemích a dostala se na žebřícek bestsellerů New York Times. Filmová práva zakoupila americká společnost Paramount, na koprodukci se bude podílet autorčin bratr Haroon Saleem (producent filmu Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka) a Mark Johnson (producent série Letopisy Narnie, filmuRain Man nebo Zápisník jedné lásky).

zdroj
Postavy
Na Laii sa mi páčilo to, že sa nehrala na niekoho iného. Nepretvarovala sa a vždy bola sama sebou. Túžila však byť rovnako silná ako jej matka. Ona však silná bola, no trochu iným spôsobom. Na prvom mieste mala rodinu a spravila by pre ňu všetko. Nebola dokonalá, mala pár chýb, vďaka ktorým je taká aká je. Prešla počas knihy veľkou zmenou. Z bezmocného dievčaťa na silnú osobnosť, ktorá sa neváha postaviť za bezmocných. Elias nebol nikdy slobodný. Snaží sa slobodu získať tak veľmi, že by neváhal prejsť aj cez mŕtvoly. Nie je ako väčšina Masiek. Je výnimočný. Pozná súcit. Má veľkú moc, ale vôbec sa ňou neoháňa. Jedinou rodinou, ktorú má je jeho starý otec a najlepšia kamarátka Helena. Keenan sa v knihe nevyskytoval tak často, ako by som si priala. Stihla som si ho však aj za tak krátku dobu obľúbiť. Nazačiatku mi vôbec nebol sympatický. Správal sa k Laii škaredo. Keď ju však spoznal lepšie, ľady medzi nimi sa roztopili. Keenan bojuje za odboj. Je silný, ide si za svojim. Nemá nikoho, o koho by sa mohol oprieť, čo ho aj trochu poznačilo. Je k ľuďom nedôverčivý a bojí sa niekoho vpustiť do svojho života. Helena je dobrým príkladom vzorného študenta na Šerosrázskej akadémií. Nikdy neporušila žiadne pravidlo a robí, čo sa jej povie. Ľudia ju väčšinou podceňujú, a preto sa dostala tam, kde je teraz. Patrí totiž  medzi najlepších študentov na akadémií Šerosráz. Skrýva sa v nej viac, než by ste si na prvý pohľad povedali. 

Môj názor
zdroj
Začiatok knihy so sebou prináša poriadnu dávku akcie. Dej sa pomaly začína zamotávať a to sa kniha ani poriadne nezačala. Sabaa Tahirová nás nešetrí. Nováčikom v knižnom svete určite nie je, a ak je, tak klobúk dole pred ňou. Krásne píše. Originalita príbehu určite nechýba. Mnohí prostredie v knihe prirovnávajú k rímskej ríši a niečo si z nej autorka podľa mňa aj zobrala. Ani neskôr kniha nestratila kvalitu, ktorú získala hneď na začiatku. Dej sa vôbec nevliekol. Nevedela som, čo od nej mám čakať. Bála som sa, čo by mohlo ďalej nasledovať, no na druhej strane som aj túžila otáčať strany, aby som konečne dosiahla koniec. Kniha si jednoznačne vzala moje srdce. Pri jednej kapitole som sa smiala ako blbá a hneď ďalšia mi zlomila srdce a mne z očí prúdom tiekli slzy. Tak si na už autorka úplne získala. Svojím štýlom a vyjadrovaním si môže podmaniť srdce každého čitateľa. Stránky rýchlo miznú pod prstami, spievajú nám vábivú pieseň a nechcú nás zo svojich pazúrov pustiť. Vymaniť sa môžete iba na konci, kde nezostane žiadny strana, aby vám spievala. A vy zostanete zarazene sedieť stále nad knihou. Koncom sa všetko nevyriešilo. Záhady a tajomstvá zostali nevyriešené a zápletky nerozuzlené. Myslela som si, že Jiskra v popelu nebude mať pokračovanie, ale mýlila som sa. Ďalší dej vyjde v angličtine budúci mesiac.
zdroj
Medzi postavami existoval nie milostný trojuholník, ale rovno štvoruholník. Mala som však svojich obľúbencov, pri ktorých som dúfala, že spolu budú. Modlila som sa, aby Laia nebola s Eliasom. Laii som priala Keenana, pretože k nej bol zlatý a viac sa k nej hodil. Helena prechovávala city k Eliasovi, ktoré neboli bohužiaľ opätované. Hlúpy Elias. Po tom ako sa k nej správal si Helena zaslúžila viac než jej dával. Ona však k nemu tiež nebola dvakrát milá. Vzťahy zostali tiež nevyriešené, čo mňa osobne veľmi mrzelo. Chápem autorku, že nechala otvorený koniec, aby nás nalákala na ďalšie časti, ale nemusela mi to spraviť. Bojím sa, že v dvojke by mohli byť také zvraty, pri ktorých by som dostala knižný infarkt. 
Myslela som si, že Jiskra v popelu bude nejaká sladká rozprávka. Nemohla som sa viac mýliť. Jiskra v popelu je temný príbeh o túžbe po slobode, neopätovanej láske a obetavosti, ale určite nie je rozprávka. 

Názory iných blogerov
"Jiskra v popelu je kniha, ktorej základy pramenia hlavne zo zrád, z tajomstiev, utrpenia a z otrčenia ľudí. Je to kniha, ktorá si zaslúži nielen vysoké hodnotenia, ale aj tú pozornosť. Je to kniha, ktorá vás zasvätí do sveta, ktorý je síce trošku komplikovaný, ale číta sa to rýchlo. Čo je na 450 stranovú knihu zriedkavé. Navyše je tam kopu prekvapivých momentov a aj keď Laiine časti boli trošku nudnejšie, tak Eliasove kapitoly vám to vynahradia. Ak sa tento príbeh rozhodnete čítať, tak sa pripravte na krviprelievanie, krutý svet, kde bytosti z príbehov a z báji majú úplný iný rozmer. A myslím si, že po dočítaní vôbec nebudete ľutovať." - Nataša

"Iskra v popole ponúka čitateľom, mladým aj starším, príbeh o hľadaní samého seba. Svetlo v temnote, nádej v zúfalstve, odvaha v strachu a lásku v nenávisti - to všetko nám ukazuje autorka Sabaa Tahir svojim krásnym, ba až majstrovským rozprávačským spôsobom."- Adrián

"Ak si myslíte, že to je len ďalšia obyčajná fantasy kniha, tak sa mýlite. Ani len neodhadujte, čo sa stane, pretože sa to nedá. Myslela som si, že viem akým smerom sa celý príbeh uberá, ale ono to celé nabralo úplne iný smer a ja už som ani netušila, čo všetko za tým celým stojí. Bola som v tom, že je to priamočiara a jasná kniha, lenže som nevedela, že autorka skrýva toľko tajomstiev a má toľko žolíkov v rukáve.
Či odporúčam toto dielo? Jasné, že áno! Trpte so mnou! Milujte to so mnou! Čítajte to! A potom poslušne čakajte na pokračovanie, ktoré len v originále vychádza v auguste 2016. Ale naozaj, vám Iskru v popole odporúčam
. Je napísaná úžasne, je originálna a nie je len pre nejaké dievčatá, ktoré očakávajú samú romantiku. V pohode si to môže prečítať aj nejaký statný chlap." - Foxy



Hodnotenie

/5

100%

2 komentáre:

  1. Ó, krásne recenzia ^.^ Mňa táto kniha len čaká v tom krásnom YOLI šate a neskutočne sa na ňu teším...a ako tak čítam, mám sa načo ;))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :) Dúfam, že ťa nesklame a bude sa ti páčiť aspoň tak ako mne.

      Odstrániť