sobota 6. augusta 2016

Čo ak budete musieť plávať proti prúdu? / Šťastná sedmička - Holly Goldbergová Sloanová

Obsah
Willow Chanceová je dvanásťročný génius. Je posadnutá rastlinami a medicínou, obzvlášť chorobami. Jej záľubou je počítať po siedmich. Sedmička má v jej živote zvláštny význam, a tak ju považuje za dokonalé číslo. 

Sympatická Willow si cestu k ľuďom hľadá len ťažko. Bodaj by nie, s takým mudrlantom sa nevychádza ľahko. Aj pre učiteľov je tvrdým orieškom, k výchovnému poradcovi chodí ako na klavír. Nemá takmer žiadnych priateľov, okrem dvoch vietnamských súrodencov. Rozpráva sa s nimi, ako inak, po vietnamsky. 

Život tohto neobyčajného dievčaťa sa však nečakane zvrtne, keď jej milovaní adoptívni rodičia tragicky zahynú. Hlboký smútok prekonáva Willow vďaka nezlomnej energii, túžbe po poznaní, ale najmä vďaka priateľom. Bohužiaľ hrozí, že čochvíľa stratí aj ich. 
Román od americkej autorky Holly Goldbergovej Sloanovej je vtipný, láskavý a dojímavý. Vďaka nemu pochopíte, ktorí siedmi ľudia sú najdôležitejší vo vašom živote.

Toto bude asi trochu iná recenzia než na akú ste zvyknutí. Vypísala som v siedmich bodoch, čo sa mi na knihe páči/nepáči, niečo o autorke o čom približne kniha bola, atď.

Kde začať?
Po recenzii, ktorú napísala Mony som bola presvedčená, že ak si šťastnú sedmičku, čo najskôr neprečítam, tak určite zomriem. Keď som na ňu narazila v kníhkupectve, neváhala som a kúpila som si ju. Mala som ešte pár kníh, ktoré som chcela prečítať pred Šťastnou sedmičkou, no potom so sa na ňu vrhla.

1 Sympatická autorka
Na YouTube som našla jedno video, kde autorka hovorí o svojej knihe. Prišla mi veľmi sympatická a milá.
Niečo o Holly Goldbergovej Sloanovej
Narodila sa v Ann Arbor v štáte Michigan. Detstvo strávila v Kalifornii, Holandsku, Istanbule, vo Washingtone, D.C., a v Oregone. Je scenáristkou a režisérkou mnohých úspešných rodinných filmov. Žije so svojimi dvoma synmi a s manželom v Santa Monice v Kalifornii. Jej prvotinou bol román I´ll be there (predtým napísala knihu pre dei s názvom Keeper.)
"... môžete pomenovať kategórie, do ktorých zaradíte živé bytosti, no ľudí nemôžete zadeliť do nijakých skupín či druhov.
Jednoducho to tak nefunguje." - str.324
2 Nepredstaviteľná bolesť
Príbeh sa začína nezvyčajne a to tragédiu, ktorá sa stala v živote dvanásťročného génia Willow. Zomrú jej jediní dvaja kamaráti – jej rodičia. Neberte to prosím ako spoiler, pretože sa to stane hneď v prvej kapitole. V kapitolách, ktoré potom nasledujú nám hovorí Willow svoj životný príbeh až do dňa, kedy sa stala tá osudná nehoda jej rodičom. Byť na jej mieste, tak sa nervovo zrútim, zbláznim sa a museli by ma zavrieť do blázinca. Prísť o jediných dvoch ľudí na celkom svete, ktorí vás majú radi a rozumejú vám, musí nepredstaviteľne bolieť. Willow bola statočná. Približne takých sto strán sa utápala v depresií a sebaľútosti, no potom sa cez to preniesla a začala žiť svoj život. Mala okolo seba nových priateľov, ktorí ju podržali a pomáhali jej už len tým, že boli jednoducho pri nej. Mala šťastie, aj keď si to neuvedomovala. Pretože to, že stratila jediných priateľov je pomohlo získať ďalších. A nebola to len ľútosť, čo ich k nej ťahala. Bol to pocit, že ju musia chrániť.

"Ak sa staráte o iných, vaše vlastné trápenie prestane byť stredobodom pozornosti." - str.320

3 Génius menom Willow
Willow má dvanásť rokov a je génius. Zaujíma sa o rastliny a medicínu. Sedmičku považuje za šťastné číslo a rada počíta po siedmich. S inými deťmi nevychádza dobre. Najviac si rozumie so školskou sestru, s ktorou sa rozpráva o rôznych chorobách. Nechápem, ako môže byť dvanásťročné dieťa také múdre. Správa sa ako dospelá. Je veľmi vnímavá. Jej oku neujdú ani tie najmenšie detaily. Často vyslovovala krásne myšlienky. Vtedy som musela premýšľať nad tým, kde na ne chodí. Nezdalo sa mi reálne, aby nejaké dvanásťročné dieťa mohlo byť taký génius. To je asi jediná vec, ktorá sa mi na knihe nepáčila. No zároveň robí Šťastnú sedmičku výnimočnou.

"Zo skúsenosti viem, že to naplňujúce a bolestivé ide často ruka v ruke." - str.24

4 Výnimočná kniha
Dovolím si tvrdiť, že Šťastná sedmička je výnimočná kniha. Do môjho srdca sa pevne zakorenila. Počas čítania som mala v očiach slzy, plakala som od šťastia, usmievala sa, ale aj smiala nahlas ako blázon. Len málo kníh ma donútilo cítiť to, čo som cítila pri Šťastnej sedmičke. Preto ju zaraďujem k mojim najobľúbenejším knihám.

"Domnievam sa, že úsile vložené do fyzickej námahy je dôležitejšie ako samotný výsledok." - str.250

5 Príbehy postáv
V príbehu bolo päť hlavných/vedľajších postáv okrem Willow. Čo s mi páčilo bolo to, že sme spoznali skoro celý príbeh každej z nej. Dvaja vietnamskí súrodenci Mai a Quant-Ha a ich mama Pattie, s ktorými sa Willow rozpráva po vietnamsky, taxikár Jairo Hernández a výchovný poradca Dell Duke. Vždy sa starali o Willow, stáli pri nej, boli pre ňou oporou a skôr rodinou ako priateľmi.
6 Šťastný koniec
Ak by som nečítala recenziu, ktorú napísala Mony, myslela by som si, že sa to skončí zle. Koniec bol krásny a šťastný a ja mám rada šťastné konce, takže som spokojná. To ma presvedčilo, že každý príbeh môže mať šťastný koniec, ak sme ochotný zaňho bojovať.

"Sekunda nám môže pripadať ako večnosť, ak po nej nasleduje hlboký žial." - str. 316

7 Odporúčam
Šťastná sedmička je kniha, ktorá by nemala uniknúť vašej pozornosti. Ak sa náhodou rozhodnete ju prečítať, dúfam, že s zapíše do vášho srdca rovnako ako do môjho. 

"Každý človek má mnoho súčastí, ktoré z neho zakaždým vytvárajú jedinečné stvornie." - str.20


Sedem názorov od iných blogerov:
"Šťastná sedmička sa zaradila medzi moje srdcovky (čo je na tento žáner u mňa dosť nezvyčajné, takže si pekne šplhla :D ) a každému by som ju s radosťou odporučila." - Mony

"V príbehu nenájdete akciu, zvraty či nejaké šokové stavy. Tvorí ho sled, dalo by sa povedať že jednoduchých, udalostí. No práve tou jednoduchosťou je táto kniha výnimočná. Zistila som, že presne takéto knižky mám rada - s dejom, ktorý sa zameriava skôr na vnímanie ľudských vlastností. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, aké ľahké je vstúpiť niekomu do života a aký môže mať tento krok význam? Tento príbeh mi presne ukázal, ako sa všetko rýchlo mení a to, ako môžeme vplývať na druhých a ani si to neuvedomíme." Aly

"Šťastná sedmička je svojské, jedinečné rozprávanie o prekonávaní straty a zmenách v životoch niekoľkých postáv a všetko je to tak úžasne podané a napísané, že jej musím udeliť 5 hviezdičiek. Je mi jasné, že sa nebude páčiť každému, každopádne ju za seba môžem s čistým svedomím odporúčať mladším i starším čitateľom a v budúcnosti by som si od autorky určite rada prečítala ďalší román."Neliss

"Rozhodne si túto knihu nenechajte ujsť, pretože je krásna nielen zvonka, ale aj znútra. Ja som ju dočítala už takmer pred týždňom, ale stále na ňu myslím a určite sa k nej budem rada vracať. Je to skvelá kniha, ktorú si nemôžete nechať ujsť, a preto vám odporúčam, aby ste po nej okamžite siahli. Neoľutujete to."Ellie Smith

"Aj keď som sa chvíľu obávala , že kniha nebude predsa len ono , tak to dokázala . Milý oddychový príbeh od ktorého som sa ale nevedela odtrhnúť. Bolo úžasné sledovať ako sa maličká Willow zaujatá no rozrušovaná všetkým a každým, príliš múdra pre svet zmenila na silnú Willow , ktorá obrátila životy pár ľudí k lepšiemu . A na konci knihy je z obyčajného príbehu o adoptovanom dievčatku fascinujúce a prudko inšpiratívne rozprávanie ."Marianna

"Faktom je, že ja som medzi knihami ako táto doma. Viete, ako často hrdinom v žánri Šťastnej sedmičky umiera rodina? Neviete. Ja viem. Bohužiaľ. Ak máte to šťastie a čítali ste takéto knihy aspoň tri, nemá vám Šťastná sedmička čo ponúknuť. Nie je to vyslovene zlá kniha, ktorá by si vyslúžila zadupanie do zeme... ale v rybníku je toľko rýb, že práve táto proti prúdu neprepláva." -  Luu

"Príbeh autorky Holly Goldbergovej Sloanovej, Šťastná sedmička, je o prekonávaní straty, vytváraní priateľstiev a taktiež o tom, ako jediná osoba môže zmeniť životy skupine ľudí. Túto knihu odporúčam absolútne každému bez rozdielu. Som presvedčená, že kniha každému dá niečo do života a prinúti ho zamyslieť sa." Secret world of deep soul



6 komentárov:

  1. Júj, ja som sa ocitla v tvojej recenzii, dokonca trikrát aj s odporúčaním ♥^.^♥ Ó, je to pre mňa česť a mám z toho takú VEĽKÚ radosť♥ :)) Joj, teraz som trošku v pomykove, ale skúsim nájsť tie správne slová...krásne si sa s recenziou pohrala♥ Veľmi sa mi páčila tvoja myšlienka zo šiesteho bodu: "...každý príbeh môže mať šťastný koniec, ak sme ochotný zaňho bojovať." To je také nádherné!❤ A páči sa mi ten nápad písania recenzie v siedmych bodoch, za to palec hore :D Inak nad Willow sa na začiatku rozčuľovala aj moja sestra, pretože neverila, že malé (teraz si nie som istá, koľko to mala rôčkov) dievčatko v škôlke, aj keď je génius, dokáže vyletieť na učiteľku s takými výčitkami pomaly ako dospelák (myslím tie slová, ktoré použila). A keďže je vyučená učiteľka v materskej škôlke, jej zlosť bola celkom opodstatnená a dávala zmysel...no potom si Willow obľúbila rovnako ako aj ja (ale asi sa vážne až takto preafektovane malé dieťa nespráva, no už ako staršia dávala väčší zmysel a myslím, že takýto géniovia skutočne existujú, aj keď sa tomu ťažko verí :D). Pre mňa je jednoducho táto kniha pokladom medzi YA a autorka je skutočne sympatické....kiežby od nej u nás ešte niečo vyšlo :) Tak, ďakujem za toto milé prekvapko a prajem ti nádherný deň ☼ ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som ti mohla spraviť radosť. ♥ :) Rada vymýšľam inšpirujúce myšlienky. Ďakujem. ♥ :) Chcela som recenziu spraviť trošku inak ako zvyčajne. :) Ja som si Willow obľúbila tiež, ale vadilo mi to trochu, že bola taká múdra. To vážne existujú také deti? Áno, šťastná sedmička je knižným pokladom. Keď od autorky už nič u nás nevyjde, tak si môžeš knihu od nej prečítať v angličtine. Ja ďakujem za krásny komentár a tiež prejem krásnu nedeľu. (Dúfam, že dnes bude Ne návšteve u.. . :))

      Odstrániť
  2. Veru o tejto knihe som sa dozvedela u Mony :) asi ju začnem zhánať :) Pekne napísané.. láka ma čím ďalej tým viacej :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Začni, začni... Určite kniha stojí za tvoju pozornosť. Ďakujem. :) Určite si prečítaj, ak ťa zaujala. :) Prajem ti krásnu nedeľu. :)

      Odstrániť
  3. Krásna, veľmi zaujímavá recenzia!:) Klobúk dole, s takým niečim by som rozhodne neprišla a teraz som už vážne na pochybách, či s ňou po toľkých dňoch vôbec začínať, asi tam len priložím odkazy na Teba a Mony a hotovo.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne! ♥ Chcela som skúsiť niečo nové :) :D Ani nápad! Tu recenziu musíš napísať, pretože si ju chcem prečítať. Prepáč, to znelo sebecky. Ale myslím, že nie som sama, ktorá by si ju rada prečítala. :)

      Odstrániť