pondelok 15. augusta 2016

Čo sa stalo po devätnástich rokoch? / Harry Potter and cursed child

Obsah
The Eighth Story. Nineteen Years Later. Based on an original new story by J.K. Rowling, Jack Thorne and John Tiffany, a new play by Jack Thorne, Harry Potter and the Cursed Child is the eighth story in the Harry Potter series and the first official Harry Potter story to be presented on stage. The play will receive its world premiere in London’s West End on 30th July 2016. It was always difficult being Harry Potter and it isn’t much easier now that he is an overworked employee of the Ministry of Magic, a husband, and father of three school-age children. While Harry grapples with a past that refuses to stay where it belongs, his youngest son Albus must struggle with the weight of a family legacy he never wanted. As past and present fuse ominously, both father and son learn the uncomfortable truth: sometimes, darkness comes from unexpected places.
Ako ste si mohli všimnúť, na začiatku mesiaca vypukol ošiaľ okolo nového Harryho Pottera. Každí ho začal čítať, každému sa páčil, a tak som tomu podľahla aj ja. Zmierila som sa s tým, že ďalšia Potterovka už neuzrie svetlo sveta, a potom taká rána pod pás. Objavil sa ôsmy diel Harryho Pottera. A ako som na tom ja? Patrím k tej väčšine, ktorým sa kniha páčila alebo sa pridám k menšine?

Všetci vieme, ako skončil Harry Potter. Na konci siedmej časti je epilóg o tom, čo sa stalo po devätnástich rokoch od porazenia Voldemorta. A tam nadväzuje táto kniha/scenár Harryho druhý syn Albus Severus čaká spolu so svojou rodinou na vlak do Rokfortu. Pritom sa obáva, do akej fakulty ho klobúk zaradí. Čo ak to bude Slizolin a nie Chrabromil? Vo vlaku stretne Scorpiusa. Šíria sa klebety, že je Voldemortovo dieťa. Albus si aj napriek tomu sadne vo vlaku vedľa Scorpiusa, a tak sa začne silné priateľstvo a množstvo dobrodružstiev, ktoré nemajú konca.

Harry bol iný. Bol dospelý a rozmýšľal ako dospelý. Zabudol aké to je byť dieťaťom. K Albusovi pristupoval veľmi prísne, aj keď to nebolo potrebné. Liezol mi na nervy. Mala som niekedy chuť niečím ho udrieť po hlave. Ron bol veľmi vtipný. Z úst mu väčšinou vyšli vtipné a trefné poznámky, no niekedy aj od veci. Ale vždy som si pri nich schuti zasmiala. Stará dobrá Hermiona bola rovnaká. Múdrejšia ako všetci ostatní, občas namyslená a rozumná. A so svojou budúcnosťou to dotiahla ďaleko, pretože sa stala ministrom mágie. Draca som si obľúbila. Zmenil sa a nebol taký namyslený, hnusný a pomstychtivý ako na začiatku Harryho Pottera. Albus bol malý Harry. Správal sa podobne ako on. Bezhlavo sa vrhal do dobrodružstiev, robil samé hlúposti a nenechal sa pohltiť slávou. Proste čistý Harry. Trošku nechápem, čo na Scorpiusovi všetci vidia. Bol fajn, to áno, ale nezískal si ma tak, ako som predpokladala. Bol proste len nová (trošku zaujímavá) postava.

zdroj
Vôbec mi neprekážalo, že to bolo napísané ako scenár. Myslím, že to bola dobrá zmena od kníh, ktoré normálne čítam. Bola to moja prvá kniha v angličtine, ktorú som prečítala celú. Trochu som sa tej angličtiny obávala, no nakoniec som to zvládla a som na seba hrdá, že som vydržala až do konca. Občas som niečo nevedela preložiť, ale hlavnú pointu som dúfam pochopila. Podľa mňa sú dialógy napísané ľahšou angličtinou ako opisy. To je tiež jeden z dôvodov, prečo mi nevadilo, že to čítam ako scenár. Viac som rozumela, pretože v scenári o dosť prevažujú dialógy nad opismi.

zdroj
Keď Rowlingová písala Harryho Pottera, prišlo mi, akoby mala otvorené zadné vrátka. Podľa mňa mala viacero variant, ako zakončiť sériu, ak by sa niečo nepodarilo. A v tomto scenári všetky tieto varianty predviedla. Čítať o tom ma desilo, bolo to strašidelné a mrazilo ma z toho na chrbte. Veď kto by len chcel, aby Voldemort zabil Harryho a ovládol celý svet? S koncom HP7 som bola spokojná a vidieť, že by to mohlo skončiť aj inak ma vystrašilo.

Harry Potter and cursed child je kniha odlišná od série Harry Potter, no zároveň aj rovnaká. Som rada, že som mala možnosť si ju prečítať a rozhodne to neľutujem. Žiadnu chybu či nedostatok som nenašla a kniha sa mi zapísala do srdca rovnako ako aj jej sedem predchodcov. Ak ste stálymi fanúšikmi Rowlingovej a hlavne Harryho, mali by ste po knihe/scenári siahnuť. Snáď jej čítanie neoľutujete a ohúri, dojme a rozplače vás rovnako ako aj mňa.
Hodnotenie

99,9%

(len krôčik k dokonalosti)

2 komentáre:

  1. Ja sa na túto knihu tak tešííím, ale kým sa k nej dostanem, ale nevadí, vyzerá naozaj skvelo veď čo by sa od JK Rowlingovej dalo inak čakať - pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, všetko od J.K Rowlingovej je super. Ďakujem. :)

      Odstrániť