nedeľa, 1. januára 2017

Zachránia jej príbehy život? / Pomsta & rozbřesk - Renée Ahdiehová

Obsah
V zemi Khorasan si násilnický kalif Khalid každou noc bere novou dívku, aby ji ráno nechal oběsit na hedvábném provazu. Když se šestnáctiletá Shiva, nejlepší přítelkyně Šeherezády, stane jeho obětí, rozhodne se Šeherezáda, že se pomstí, a dobrovolně se stane jeho další ženou. Šeherezáda je nejen rozhodnutá zůstat naživu, ale ukončit hrůzovládu kalifa jednou provždy.

V tomto napínavém převyprávění Tisíce a jedné noci okouzluje Šeherezáda noc za nocí Khalida svými příběhy, a získává tak další dny života. I když ví, že každá noc může být její poslední. Avšak Khalid je jiný, než jakého si ho představovala. Za zrůdou se skrývá ztrápený kluk a Šeherezáda, aniž by chápala, jak je to možné, se do něj zamiluje. Jak jen mohla? Vždyť je to neodpustitelná zrada. V honosném paláci zjistí, že ne vše je takové, jaké se jeví, ale i přes svou lásku je rozhodnutá pomstít svou přítelkyni. Může v tomto světě plném příběhů a tajemství přežít láska? A znamená vůbec něco?

Obálka mi príde veľmi vydarená. Som rada, že vydavateľstvo CooBoo zanechalo pôvodnú obálku, keďže som ju obdivovala ešte pred vydaním a obdivujem ju aj teraz. Aj vnútorné grafické spracovanie knihe je veľmi pekné. A mapka je úžasná. ♥ Myslím, že obálka symbolizuje dvere do sveta v knihe a postava, ktorá sa nimi stojí je hlavná postava Šeherezáda. Finálny rozsudok obálky knihy je: krajšiu ani vymyslieť nemohli.

Hlavnou postavou knihy je už spomínaná Šeherezáda. Tvrdohlavejšia hlavná hrdinka ako ona už snáď ani neexistuje. Čo si zaumieni to aj splní. Mala som ju rada. Všetko mi na nej sedelo okrem jednej veci – jej veku. 16 rokov?! Ak by som nevedela, že toľko má, typovala by som jej viac. Možno tak nejakých 21. Autorka jej mohla trochu pridať roky. Nič by tým neskazila. A keď chcela násťročnu hrdinku, tak jej mohla dať aspoň 19 rokov. Ja budem mať šestnásť o rok a neviem si predstaviť, že by som sa správala ako ona. Na svoj vek bola veľmi vyspelá a mala veľa skúseností. Chálid, kalif (kráľ) Chorásánu, bol pre mňa veľkou záhadou. Stále mal nasadenú masku, ktorú si dával dole málokedy alebo aj vôbec. Ale postupne ako spoznával Šeherezádu, tak odhaľoval aj malý kúsok zo seba. Tí, čo ho nemajú možnosť spoznať, ho môžu považovať za krutého, bezohľadného a bezcitného diktátora. On však nič z toho nie je. Aj keď sa to jeho „poddaní“ nemajú ako dozvedieť, Chálid by pre nich a pre celý Chorásán spravil všetko, čo by bolo v jeho silách. On to už aj vlastne spravil. Ale! Žiadne spoileri. A náš ľúbostný trojuholník dopĺňa Tárik. Milý chlap, ktorého som nemala možnosť veľmi spoznať, keďže sa v knihe často nevyskytoval. Stihla som si ho však trochu obľúbiť. Bol to muž činu. Nehovoril len tak do vetra, nedával prázdne sľub. Čo sľúbil, tak to aj vykonal. Avšak nezískal si ma tak ako si ma získal Chálid. K Chálidovi som cítila to, čo cítila aj Šeherezáda: súcit, ľútosť, lásku a impulz ochraňovať ho. Takže prepáč Tárik, som team Chálid.
Atmosféra celého príbehu je autentická. Knihy, ktoré by sa odohrávali v takomto prostredí som ešte nečítala, takže tento nápad je určite originálny. Autorka si ma vďaka tomu hneď získala. Zasadila dej príbehu na nezvyčajné miesto, ktoré skrýva mnoho záhad. Milujem retelingy. Umožňuje vám pozrieť sa na podobný príbeh trochu inak. Renée mala body už iba za to, že prišla s nápadom spraviť reteling na rozprávku Tisíc a jedna noc. Vôbec sa to nepodobá na tú tureckú telenovelu. Je to niečo oveľa-oveľa lepšie a stojí to za prečítanie. A keď k tomu pridáte ešte skvelý štýl písania, tak máte zaručene skvelú knihu. 
Nie som nijakou milovníčkou zdĺhavých opisov (hlavne tých umeleckých) alebo charakteristík, no aj pre mňa ich bolo v knihe málo. Autorka sa skôr zamestnávala dialógmi postáv, ich myšlienkami a úvahami. Na opisy potom nezostalo veľa miesta. A mrzí ma to, keďže som si ťažko predstavovala autorkin svet, Chorásán, prostredie, palác... proste všetko.
Prológ bol veľmi mätúci a prvá kapitola tiež. No všetky začiatky také bývajú. Nevedela som sa zorientovať (k tomu prispievalo aj malé množstvo opisov). Šťastie, že sa to potom zlepšilo. Celý zvyšok knihy sa niesol v podobnom duchu. Pri veľa situáciách som zadržovala dych, pretože boli veľmi napínavé. Pri jednej situácií som sa dokonca skoro rozplakala.
Na začiatku knihy raz oslovovali Šeherezádu buď celým menom alebo Šazí. Z toho som bola trochu zmätená a prvýkrát, keď použili prezývku Šazí, tak som si povedala, že kto to dokelu je. Ale keď som ďalej čítala, pochopila som, a potom mi to nerobilo žiadne problémy.
Dôvodom prečo sa stala Šazí manželkou kalifa Chálida bolo, že chcela pomstiť svoju kamarátku Šívu. A mňa trochu štvalo, že som nevedela aký spolu Šíva a Šeherezáda mali vzťah. Šazí na Šívu ani nemyslela tak často, ako by mala. (No vidíte... keď sú tie dve mená použité v jednej vete, tak ste určite aj vy zmätení kto je kto, že?)
V knihe bolo dosť cudzích slov. A keď som im chcela porozumieť, tak som musela pretočiť dozadu do slovníka, aby som im porozumela. To ma vyrušovalo pri čítaní a párkrát som stratila nit svojich myšlienok a robilo mi väčší problém znova sa začítať do príbehu.

Možno to znie, akoby som knihu kritizovala, no vôbec to tak nie je. Kniha Pomsta a Rozbřesk sa mi veľmi páčila a zaryla sa mi pod kožu. Má síce 400 strán a vyzerá ako menšia bichľa, no príbeh Šeherezády a Chálida vám určite učaruje tak, že ho budete mať prečítaný za dva večery. 

/5

Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia.
Kúpiť si ju môžete napríklad TU.

4 komentáre:

  1. Krásne recenzia♥♥♥ Táto kniha ma vážne láka, no momentálne ma čaká mnoho iných...ako inak :D Inak ťa chápem s tým vekom. Aj mne to často vadí, keď má hrdinka 16, no správa sa pomaly ako tridsaťročná (hmm, to som asi prehnala, no i tak, zväčša sú až príliš dospelé). Ale v týchto historických mi to ani tak nevadí, lebo predsa len, tá doba bola iná a už pomaly dvanásťročné chúďatká sa museli vydávať...takže asi aj chápem tú ich vyspelosť.
    Nuž, tá obálka je očarujúca...a asi aj príbeh ^.^ Hádam sa k nej raz dostanem aj ja a naozaj si to veľmi pekne zhrnula ;)) Maj sa krásne...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, Mony. ♥♥ :) Ja naopak s recenziou veľmi spokojná nie som. No už som fakt nemala nápady, čo by som ešte mohla napísať a moja slovná zásoba asi bola vtedy, kedy som písala túto recenziu nastavená na minimum, pretože je po obsahovej stránke otrasná. :/ Som zvedavá, ako by sa tebe Pomsta a Rozbřesk páčila/nepáčila. :D Ale pamätám si niečo také, že tvoja sestra má rada fantasy. Mám pravdu? Ak áno, tak jej skús navrhnúť, aby si túto knihu prečítala. Možno by sa jej páčila.

      Odstrániť
    2. Ale, nebuď k sebe taká prísna ;)) Mne sa páči♥ A máš pravdu, sestra zbožňuje fantasy a už som jej o tejto knihe hovorila...myslím, že nad ňou rozmýšľa :D

      Odstrániť
    3. Vôbec k sebe nie som prísna. Keby som bola, recenzia by vyzerala určite inak. Ale som rada, že sa ti páči. :) Potom daj vedieť, ako sa sestre kniha páčila. :D

      Odstrániť