štvrtok, 17. augusta 2017

Priateľstvo bez hraníc... Alebo nie? / Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru - Benjamin Alire Sáenz

Originálny názov: Aristotle and Dante discover the secrets of the universe
Hodnotenie na Goodreads: 4,34 (122 981)
Moje hodnotenie: 4,5/5*

Obsah
Príbeh o priateľstve dvoch chlapcov, ktoré je ako vesmír: magické a bez hraníc. O priateľstve, vďaka ktorému objavíte pravdy nielen o sebe, ale aj o ľuďoch, akými by ste raz chceli byť. Dante je výrečný a sebaistý. Ari ťažko hľadá správne slová a v ničom si nedôveruje. Danteho pohlcuje poézia a umenie. Ari tápa v spomienkach na staršieho brata, ktorý skončil v base. Zdá sa, že chlapec ako Dante s jedinečným pohľadom na svet, bude tým posledným, komu sa podarí zbúrať múry, čo si okolo seba vystaval Ari. Keď sa Ari a Dante stretnú, vznikne medzi nimi puto, ktoré nastaví zrkadlo pravde skrytej v hĺbke duše, a pomôže im odhaliť, akými ľuďmi by sa raz chceli stať. No do cesty sa im stavia mnoho prekážok a len viera v seba - a v silu ich priateľstva - je spôsob, ako zo života vyťažiť čo najviac.

Benjamin Alire Sáenz
Americký básnik, prozaik a autor niekoľkých kníh pre deti. Narodil sa 16. augusta 1954 v Novom Mexiku ako štvrtý zo siedmich súrodencov. V roku 2000 vo svojich 54 rokoch verejne oznámil, že je gay. V rozhovoroch priznal, že sa ťažko zmieroval so svojou orientáciou, pretože bol ako dieťa sexuálne zneužívaný. Tiež začal vo svojom písaní ukazovať LGBT tematiku, ako jeden zo spôsobov ako sa vyrovnať s otázkami jeho vlastnej homosexuality. Píše nie len prózu, ale aj poéziu. Venoval sa filozofii a humanitným vedám. Vyštudoval teológiu v Belgicku, ďalej potom angličtinu a tvorivé písanie v Texase. Niekoľko rokov pôsobil ako kňaz. Za svoje dielo získal už niekoľko ocenení, predovšetkým za knihu Aristoteles a Dante objevují záhady vesmíru. Teraz pracuje ako učiteľ kreatívneho písania na Univerzite v Texase.
Postavy
Ari a Dante boli v mnohých ohľadoch rozdielni, no zároveň aj veľmi podobní. Na pohľad to boli očividné rozdiely ako napr. to, že Dante je sebaistý, Ari až tak veľmi nie, Dante je výrečný, Ari nie, Dante vie plávať, Ari sa to snaží naučiť. Srdcia mali obaja milé a plné láskavosti. No boli tínedžeri. A tí to nemajú v živote dvakrát jednoduché a mnohokrát sa potýkali s problémami, ktoré by ich v takom mladom veku nemali ešte trápiť. Mali však úžasných rodičov, ktorí pri nich stáli, pomáhali im, podporovali ich, obetovali by pre nich všetko, dali by im to, čo len svet môže ponúknuť a zároveň boli aj ich najlepšími priateľmi. Proste to boli úplne rozprávkoví rodičia. Aj keď bol Ari hlavnou postavou, mala som ho rada trošku menej ako Danteho. Dante bol také zlatíčko, ktoré si proste nejde nezamilovať. Na prvý pohľad mi bol sympatický. A tej jeho averzia voči topánkam ma pobavila a musím povedať, že ho tak trochu chápem. Mať celý deň na nohách botasky musí byť nepríjemné. Ari si moje srdce získaval trošku ťažšie, no nakoniec sa to podarilo aj jemu. Kým nestretol Danteho, bol to taký uzavretý a filozofický typ. Dante ho zmenil k lepšiemu. A ku koncu som už obidvoch mala rovnako rada

Môj názor
Chcela som si ju prečítať už veľmi dlho. A ako to aj väčšinou býva, moje nadšenie k nej opadlo po začítaní. Nepáčilo sa mi to. Pomyslela som si, ako každý môže chváliť takýto brak. Mala som to za úplne priemernú knihu. Teraz s odstupom času viem, že som bola veľmi kritická. Ani slovami sa nadá opísať, ako neskutočne som sa zmýlila. Možno to bolo aj tým, že som čakala, že to bude o niečom inom. A nepáčilo sa mi, že kniha nesplnila moje očakávanie. Keď som sa prehrýzla cez prvú polovičku knihy, myslela som si, že dám knihe na konci tak 3,5*. Ale akonáhle som sa dostala do druhej polovice, nemohla som sa od knihy odtrhnúť. Čítanie ma začalo baviť oveľa viac. A ku koncu som knihe nemohla dať menej ako štyri a pol hviezdičky. Mám taký pocit, že som knihu milovala už od začiatku, len som o tom nevedela. Rovnako ako aj Ari miloval Danteho, len o tom nevedel.

Predtým než som knihu začala čítať, myslela som si, že kniha bude prerozprávaná z pohľadu Danteho aj Ariho. Avšak rozprávačom knihy bol len Aristoteles. A to bol trochu problém, pretože mi na tých prvých stránkach nebol vôbec sympatický. A mňa kniha nebavila a len s nechuťou som ju čítala. Keď sa objavil Dante, bola to ako veľká dávka čerstvého vzduchu, ktorá oživila knihu a mne vrátila chuť čítať.

Nejako som predpokladala, že kniha sa odohráva v našom storočí. A žila som v tom až skoro do konca. Keby ku koncu v knihe nepovedali aký je rok, tak by som ani nepovedala, že sa dej odohráva v druhej polovičke 20. storočia. Keď som sa to dozvedela, tak ma to zaskočilo. A ešte viac ma prekvapilo, že mi to nevadilo. Nebolo to poznať.

Autor vo mne dokázal vyvolať všetky možné pocity. Smútok, beznádej, hnev a smiech. Tým sa zaradil k mojim obľúbeným autorom. V knihe sa nachádzala kopa krásnych citátov, ktoré som mala chuť vytlačiť, zarámovať a zavesiť na stenu. Musím povedať, že sám autor bol tak trochu filozofNo okrem citátov sa tam vyskytovala aj mnoho ponaučení a múdrosti do života.

Moje hodnotenie
Keby nebolo druhej polovičky knihy, myslím, že by som jej dala 3,5*. Očákavala som, že dej knihy bude trochu o niečom inom a čiastočne aj kvôli tomu kniha hneď po začítaní nesplnila moje očakávania. Avšak teraz viem, že som bola ku knihe kritická. Kniha nesplnila moje očakávania aj v tom, že rozprávačom bol len Aristoteles. A ja som tak nejako automaticky predpokladala, že bude aj Dante. Ďalším veľkým prekvapením bolo obdobie, v ktorom sa dej odohráva. Nebolo to 21. storočie, ako som si pôvodne mylne myslela, ale druhá polovička 20. storočia. Viac ako to ma prekvapil samotný fakt, že mi to vôbec neuberalo z môjho zážitku z čítania. Odporúčam všetkými desiatimi. A ak by vás po pár stránkach kniha nijako neohúrila nevzdávajte to. Táto kniha si zaslúži, aby sa o nej hovorilo. Určite si niekedy dám re-reading.

83%

Názory iných blogerov:
"Čítanie tejto knihy je hotovým balzámom na dušu. Každá myšlienka prenikne až do vašeho vnútra. Ocitnete sa v prekrásnom rodinnom prostredí, kde nie je všetko dokonalé, no každý člen sa snaží ako môže. Vážim si rodičov Ariho a Danteho za to ako ich viedli a aké krásne pochopenie bez najmenšieho zaváhania preukázali. Celý tento príbeh je jedinečný. Od začiatku do konca. Nezdržala som sa bez sĺz. Nešlo to... Jedným slovom to bolo prekrásne a zanechalo to vo mne veľmi hlboký dojem. Skláňam sa pred autorom. Táto kniha pomôže mnohým mladým ľuďom, ktorí sú zmätení a vystrašení rovnako ako Ari a Dante." - Kristy

"Len zriedkakedy sa mi stane, že vo mne autor knihy vyvolá také množstvo pocitov, že ich nakoniec nedokážem vyjadriť slovami. Kniha Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru patrí presne do tejto kategórie. Autor navyše vykreslil hlavné postavy tak dobre, že som sa do nich dokázal vžiť a celý príbeh prežívať zároveň s nimi. A hoci by som mohol o tomto diele básniť ešte veľmi dlho, všetko najlepšie pochopíte, ak si túto knihu prečítajte aj vy. Ostáva mi len dúfať, že si čarovný príbeh Ariho a Danteho užijete rovnako ako ja, pretože ma toto dielo veľmi príjemne prekvapilo a určite bude patriť medzi knihy, ku ktorým sa aj v budúcnosti rád vrátim. Prajem pekné čítanie! :-)" - Domčo

"Aristotoles a Dante je úžasná kniha. Je plná nádherných myšlienok, krásnych príhod a hlavne obsahuje dokonalý príbeh. Neviem jej nič vytknúť, jednoducho odporúčam sadnúť si, otvoriť knihu a zamilovať sa. Pri čítaní som s hrdinami prežívala každý moment, každý pád, slzu, úsmev, jednoducho som sa cítila ako pri nich. Pri čítaní som si vravela, že aj ja chcem také zážitky, také leto, auto, priateľa atď. Podľa môjho názoru, hoci je táto kniha YA, bude sa páčiť aj tým, ktorí také knihy nečítajú. Myslím, že je to jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. Veľa myšlienok, úžasný príbeh, dokonalé postavy, proste nič, čo by mi prekážalo! Určite si prečítajte dobrodružstvá Ariho a Danteho!" - Kika

Za poskytnutie e-knihy veľmi pekne ďakujem eReading.cz.
Ukážku knihy si môžete zadarmo stiahnuť TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára